8 Ekim 2012 Pazartesi

azeri mutfağı!!!

  -->
AZERİ MUTFAĞI ÜZERİNE NOTLAR

Azeri mutfağını sanırım, en iyi azeri düğünleri anlatır. 3.5 yıldır bakü’de yaşamanın vermiş olduğu deneyim ile, yakın zamanda katılmış oldugum azeri düğününden (düğüne burada toy deniyor) merak edenler için küçük notlar iletmek istiyorum.

Genel olarak azeri mutfağı,  türk mutfağının yanında iran, arap, hint, çin kültürlerinden etkilenmiş. Burada belirtmem gereken en önemli husus, ipek yolu gerçeğidir. İpek yolu birçok kültür unsuru gibi, mutfak kültürlerinin birbirleriyle tanışmasına yol açmış. Bunun örneklerini de fazlası ile yaşamaktayız.

Azeri yemekleri dediğim gibi genellikle çok çeşitlidir. Etli, sebzeli, sütlü, hamur işli yemekler ve pilavlar (meyveli, sebzeli, etli) çorbalardan oluşur. Aynı türe ait yiyeceklerin pek çokçeşidi bu mutfağı zenginleştirmekte. Sözgelimi dolma ve sarmanın 30’dan çok, pilavın lOO’ den fazla çeşidinin olduğu bilinmektedir. Bu durum çorbalar, hamur işleri, et ve sebze yemekleri, tatlılar, salatalar için de geçerli. Zeytinyağlı yemekler yok denecek kadar az.

Eğer benim gibi yaz kış zeytinyağlı yemekleri, deniz ürünlerini tercih ediyorsanız, evinizin mutfağı sizin için daha bir anlamlı olmaya başlıyor J. Hatta burada olmayan sebzeleri türkiye’den uçakla taşımışlığım bile vardır.

Hazar gölü avantajından dolayı, deniz ürünleri de mevcut, fakat türkiye’de ki balık çeşidini bulmak imkansız. Şöyle gideyim boğazda oldugu gibi, hazar gölü kıyısında bir balık restorana oturayım, mezelerimi, rakımı, balığımı  söyleyeyim, felekten bir gece çalayım diyorsanız, büyük bir hayal kırıklığına ugrarsınız. Türkiye’den getirilen balıkların bulundugu restoranlar var fakat, balığa yazık, rakının yanında ağlıyor garibim, çünkü hali ile dondurulmuş oluyor.

Gölden çıkan balıklar, kızıl balık, kefal, sazan vs. bunlarda tabii bir hamsi, barbunun yerini tutmuyor.

Market severi olan ben yine çareyi marketlerde buluyorum, dondurulmuş, levrek, hamsi artık türk balığı ne bulursam küçük mutfağımda harikalar yaratmaya çalışıyorum J

Burada yemeklerde koyun eti hakim, ki ben hiç tercih etmem. Bunun yanında “mal eti” denilen sığır (dana) etini de yemeklerde çok sık görebilirsiniz.

Sabah kahvaltısında peynir, tereyağı, yumurta, çay, ekmek çeşitleri, çörek ve böreklerlerin yananda kelle paça çorbası içenlere de şahit olmuşlugum vardır.

Gelelim çaya, çay azerbaycan mutfağında çok önemli bir yere sahip, sokakta adım başı “çayhanalar” yani bizdeki “kahve” kültürü gibi çok sık rastlayabilirsiniz.

Neyse çok uzatmadan, azeri mutfağını, toydan çekmiş oldugum fotoğraflarla sonlandırıyorum. Kısaca menüde servis edilenler, tabağım o kadar çok değisti ki hatırladığım kadarıyla, balık, tavuk, pirzola, bonfile, havyar J, kebab… bunların hepsini sırası ile tabağımda gördüm… bitmedi daha, börek çesitleri, pilav çesitleri, salata çesitleri, tatlı ve içki çesitleri……..
3 gün mutfaga adım atmayacağım kesin gibi görünüyor.














2 yorum:

  1. yaaa aramızda hamile insanlar var bu kadada olmazkiiiii.

    YanıtlaSil
  2. :) o zaman en yakın zamanda tuğba'cım, eşini seni ve minik bebişinizi bakü'ye beklerizz...

    sevgiler

    YanıtlaSil